Meteen naar reacties
stress-ontspanningsoefening-hesp-hoogsensitief-hooggevoelig

Hoogsensitieve mensen verwerken alles intens en diepgaand. Als er momenten zijn die als stressvol worden ervaren kan er zich veel spanning opbouwen. Een gejaagd gevoel, niet stil kunnen zitten, moeite met concentreren, zenuwachtig zijn.

Zeker als er een periode is met veel stress kan de spanning niet goed wegvloeien. Vaak wordt er dan aangeraden om ontspanningsoefeningen te gaan doen zoals mediteren en rustig ergens te gaan zitten.

Ik hoor soms van HSPers dat deze oefeningen geen baat hebben, dat ze juist als er een groot stressgevoel is ze geen rust kunnen vinden voor de oefeningen. De gevoelens van gejaagdheid en ook opwinding hebben de overhand.

Soms kan een sensitief mens bij veel stressgevoelens een uitbarsting krijgen, de mensen om hem of haar heen kunnen daar de dupe van worden. De stress zoekt gewoon een uitweg en niet altijd eentje die als positief wordt ervaren.

Lichaam

De vele prikkels, de stress die er is zorgt voor een opeenhoping in het lichaam. Een HSPer kan zich dan moe gaan voelen, hartkloppingen krijgen misschien zelfs trillende handen. Het gejaagde gevoel wordt erger en ze weten niet meer wat te doen. De rust is ver te zoeken en kan ook niet gevonden worden in ontspanningsoefeningen die op andere momenten misschien wel werken.

Wat werkt 

Je ziet kinderen bij stress wel eens zichzelf flink uitrazen, er wordt gestampt en het lijkt alsof er geen land meer mee te bezeilen is. Een hooggevoelig kind kan dit vooral in een veilige omgeving doen, na veel stress op school bijvoorbeeld. De ouders of verzorgers zitten dan met een kind dat geheel gefrustreerd reageert. En zo zal het ook voelen voor het kind, frustratie omdat de er zoveel opgehoopte prikkels zijn die niet gewoon verwerkt kunnen worden. De enige manier is dan uitrazen, met een compliment naar de ouder omdat het kind zich hierin veilig voelt.

Dieren kunnen na stress ook uitrazen, ze laten het als ware van zich af glijden door te gaan schudden, daarna is een dier het helemaal kwijt.

Wat jij kunt doen

Als je lichaam zich zo ontzettend gestrest voel, dat je een beklemming voelt, geen rust kunt vinden je helemaal opgejaagd bent mag je dit serieus nemen.

Je kunt echt even gaan bewegen, je kunt echt even gaan stampen met je voeten op de vloer. Je kunt je frustratie van je afschreeuwen op een veilige plek. Het beste is om echt even met je lijf aan de gang te gaan. Naar buiten en flink gaan doorwandelen, flink doortrappen met fietsen, naar de sportschool gaan.

Als je lijf is uitgeraasd heeft het weer de rust gevonden voor de ontspanningsoefeningen.

Voorkomen

Het beste is natuurlijk om het niet zo ver te laten komen. Soms zijn er momenten met meer stressfactoren dan anders, examens bijvoorbeeld of een deadline op je werk. Het regelen van een vakantie, het plannen van een etentje met vrienden kan ook als stressvol worden ervaren, dat komt omdat het niet tot je normale bezigheden behoord. Dan is het belangrijk om andere momenten die je als druk ervaart te vermijden. Je mag dan best eens wat vaker nee zeggen, bijvoorbeeld nee zeggen tegen een verjaardagsbezoek.

“Het ogenblik om je te ontspannen, is wanneer je er geen tijd voor hebt.” (Thomas Harris)

Wat doe jij bij stress?

 


Reacties

Er zijn 15 reacties op deze blog.

Rein Gerritsen op dinsdag 10 januari 2017 20:33
Hallo Ineke, bij veel prikkelingen op mijn werk ga ik soms naar het toilet om op adem te komen. Sinds een tijdje heb ik een bril ( -0,5) en ik merk als ik die opzet dat er minder prikkelingen binnenkomen, dus af en toe zet ik die op?. Groetjes Rein
Clien op woensdag 11 januari 2017 16:26
Alle klachten zijn me bekend en lastig. Yoga brengt rust, vooral een goede ademhaling en sommige YouTube filmpjes met ASMR.
Ineke Snelleman op donderdag 12 januari 2017 06:50
Elke HSPer heeft een andere manier van stress verwerken, mooi om dat hier te lezen in de diverse reacties. Soms ga je inderdaad dingen doen die beter niet kunnen en weet je wel wat er anders had gekund. Prikkelingen zorgen er niet altijd voor dat je doet wat goed voor je is. Vaak omdat ze veel bij je oproepen en er dus ook op emotioneel gebied wat aan de hand is.
Dimfke op donderdag 12 januari 2017 08:59
Heeft iemand ervaring met HSP en gestoord eet/snoepgedrag!!! Of weet iemand of daar workshops in zijn te volgen, of misschien iets voor jouw Ineke?
Ineke Snelleman op donderdag 12 januari 2017 13:03
Veel eten kan te maken hebben met stress, HSPers zijn gevoelig voor alles wat een verslaving kan worden. De prikkels met het eten of het roken of de alcohol enz. te baas willen worden. Belangrijk is om dan te kijken naar de stressfactoren, leren omgaan hiermee en leren omgaan met de vele prikkels. Soms kan je de prikkels nog niet te baas omdat er nog te veel pijn uit het verleden zit. Dimfke: je kan eens googlen op calorieën met voelsprieten, is een boek en een website van Vanessa. Zij heeft ervaringen met eetstoornissen.

Reageer op deze blog

zaterdag 25 september 2021 10:42
199 Woorden over