Meteen naar reacties
stress-ontspanningsoefening-hesp-hoogsensitief-hooggevoelig

Hoogsensitieve mensen verwerken alles intens en diepgaand. Als er momenten zijn die als stressvol worden ervaren kan er zich veel spanning opbouwen. Een gejaagd gevoel, niet stil kunnen zitten, moeite met concentreren, zenuwachtig zijn.

Zeker als er een periode is met veel stress kan de spanning niet goed wegvloeien. Vaak wordt er dan aangeraden om ontspanningsoefeningen te gaan doen zoals mediteren en rustig ergens te gaan zitten.

Ik hoor soms van HSPers dat deze oefeningen geen baat hebben, dat ze juist als er een groot stressgevoel is ze geen rust kunnen vinden voor de oefeningen. De gevoelens van gejaagdheid en ook opwinding hebben de overhand.

Soms kan een sensitief mens bij veel stressgevoelens een uitbarsting krijgen, de mensen om hem of haar heen kunnen daar de dupe van worden. De stress zoekt gewoon een uitweg en niet altijd eentje die als positief wordt ervaren.

Lichaam

De vele prikkels, de stress die er is zorgt voor een opeenhoping in het lichaam. Een HSPer kan zich dan moe gaan voelen, hartkloppingen krijgen misschien zelfs trillende handen. Het gejaagde gevoel wordt erger en ze weten niet meer wat te doen. De rust is ver te zoeken en kan ook niet gevonden worden in ontspanningsoefeningen die op andere momenten misschien wel werken.

Wat werkt 

Je ziet kinderen bij stress wel eens zichzelf flink uitrazen, er wordt gestampt en het lijkt alsof er geen land meer mee te bezeilen is. Een hooggevoelig kind kan dit vooral in een veilige omgeving doen, na veel stress op school bijvoorbeeld. De ouders of verzorgers zitten dan met een kind dat geheel gefrustreerd reageert. En zo zal het ook voelen voor het kind, frustratie omdat de er zoveel opgehoopte prikkels zijn die niet gewoon verwerkt kunnen worden. De enige manier is dan uitrazen, met een compliment naar de ouder omdat het kind zich hierin veilig voelt.

Dieren kunnen na stress ook uitrazen, ze laten het als ware van zich af glijden door te gaan schudden, daarna is een dier het helemaal kwijt.

Wat jij kunt doen

Als je lichaam zich zo ontzettend gestrest voel, dat je een beklemming voelt, geen rust kunt vinden je helemaal opgejaagd bent mag je dit serieus nemen.

Je kunt echt even gaan bewegen, je kunt echt even gaan stampen met je voeten op de vloer. Je kunt je frustratie van je afschreeuwen op een veilige plek. Het beste is om echt even met je lijf aan de gang te gaan. Naar buiten en flink gaan doorwandelen, flink doortrappen met fietsen, naar de sportschool gaan.

Als je lijf is uitgeraasd heeft het weer de rust gevonden voor de ontspanningsoefeningen.

Voorkomen

Het beste is natuurlijk om het niet zo ver te laten komen. Soms zijn er momenten met meer stressfactoren dan anders, examens bijvoorbeeld of een deadline op je werk. Het regelen van een vakantie, het plannen van een etentje met vrienden kan ook als stressvol worden ervaren, dat komt omdat het niet tot je normale bezigheden behoord. Dan is het belangrijk om andere momenten die je als druk ervaart te vermijden. Je mag dan best eens wat vaker nee zeggen, bijvoorbeeld nee zeggen tegen een verjaardagsbezoek.

“Het ogenblik om je te ontspannen, is wanneer je er geen tijd voor hebt.” (Thomas Harris)

Wat doe jij bij stress?

 


Reacties

Er zijn 15 reacties op deze blog.

Vanessa op dinsdag 21 februari 2017 21:58
Lief dat je aan me denkt Ineke. Groeten Vanessa
Klaartje op donderdag 12 januari 2017 13:06
Ik kan helemaal niet tegen stress, ik ga dan alleen maar huilen maar helpt het helemaal niet, voel me alleen maar rotter erdoor.
Hans op vrijdag 13 januari 2017 21:41
Bij mij helpt sporten en soms ook een potje janken.
Thea op dinsdag 17 januari 2017 13:01
IK ben hierin al structureel té ver over mijn grenzen gegaan, heb niet naar mijn lichaam geluisterd en zit nu al jaaaaren met chronische vermoeidheid én -pijn(fibromyalgie). Ik vind maar niet mijn balans tussen inspanning en ontspanning, mede daar ik alleen ben en woon, teveel wil en te graag onder de mensen ben. En mijn hooggevoeligheid nooit begrepen heb, dus zaak om daar goed mee leren om te gaan en mezelf niet constant vanalles opleggen en rust vinden in mezelf! Blijft moeilijk Ineke!!
Ineke Snelleman op dinsdag 17 januari 2017 19:33
Balans vinden is ook balanceren ;)

Reageer op deze blog

donderdag 04 juni 2020 16:50
199 Woorden over