Waarom een ontspanningsoefening niet altijd werkt bij stress

Waarom een ontspanningsoefening niet altijd werkt bij stress

Hoogsensitieve mensen verwerken alles intens en diepgaand. Als er momenten zijn die als stressvol worden ervaren kan er zich veel spanning opbouwen. Een gejaagd gevoel, niet stil kunnen zitten, moeite met concentreren, zenuwachtig zijn.

Zeker als er een periode is met veel stress kan de spanning niet goed wegvloeien. Vaak wordt er dan aangeraden om ontspanningsoefeningen te gaan doen zoals mediteren en rustig ergens te gaan zitten.

Ik hoor soms van HSPers dat deze oefeningen geen baat hebben, dat ze juist als er een groot stressgevoel is ze geen rust kunnen vinden voor de oefeningen. De gevoelens van gejaagdheid en ook opwinding hebben de overhand.

Soms kan een sensitief mens bij veel stressgevoelens een uitbarsting krijgen, de mensen om hem of haar heen kunnen daar de dupe van worden. De stress zoekt gewoon een uitweg en niet altijd eentje die als positief wordt ervaren.

Lichaam

De vele prikkels, de stress die er is zorgt voor een opeenhoping in het lichaam. Een HSPer kan zich dan moe gaan voelen, hartkloppingen krijgen misschien zelfs trillende handen. Het gejaagde gevoel wordt erger en ze weten niet meer wat te doen. De rust is ver te zoeken en kan ook niet gevonden worden in ontspanningsoefeningen die op andere momenten misschien wel werken.

Wat werkt 

Je ziet kinderen bij stress wel eens zichzelf flink uitrazen, er wordt gestampt en het lijkt alsof er geen land meer mee te bezeilen is. Een hooggevoelig kind kan dit vooral in een veilige omgeving doen, na veel stress op school bijvoorbeeld. De ouders of verzorgers zitten dan met een kind dat geheel gefrustreerd reageert. En zo zal het ook voelen voor het kind, frustratie omdat de er zoveel opgehoopte prikkels zijn die niet gewoon verwerkt kunnen worden. De enige manier is dan uitrazen, met een compliment naar de ouder omdat het kind zich hierin veilig voelt.

Dieren kunnen na stress ook uitrazen, ze laten het als ware van zich af glijden door te gaan schudden, daarna is een dier het helemaal kwijt.

Wat jij kunt doen

Als je lichaam zich zo ontzettend gestrest voel, dat je een beklemming voelt, geen rust kunt vinden je helemaal opgejaagd bent mag je dit serieus nemen.

Je kunt echt even gaan bewegen, je kunt echt even gaan stampen met je voeten op de vloer. Je kunt je frustratie van je afschreeuwen op een veilige plek. Het beste is om echt even met je lijf aan de gang te gaan. Naar buiten en flink gaan doorwandelen, flink doortrappen met fietsen, naar de sportschool gaan.

Als je lijf is uitgeraasd heeft het weer de rust gevonden voor de ontspanningsoefeningen.

Voorkomen

Het beste is natuurlijk om het niet zo ver te laten komen. Soms zijn er momenten met meer stressfactoren dan anders, examens bijvoorbeeld of een deadline op je werk. Het regelen van een vakantie, het plannen van een etentje met vrienden kan ook als stressvol worden ervaren, dat komt omdat het niet tot je normale bezigheden behoord. Dan is het belangrijk om andere momenten die je als druk ervaart te vermijden. Je mag dan best eens wat vaker nee zeggen, bijvoorbeeld nee zeggen tegen een verjaardagsbezoek.

“Het ogenblik om je te ontspannen, is wanneer je er geen tijd voor hebt.” (Thomas Harris)

Wat doe jij bij stress?

 

8 redenen waarom het goed is voor een HSPer om all...
Wat is jouw diepste verlangen voor 2017?
 

Reacties 15

Gast - Janneke op maandag 09 januari 2017 13:09

Mij werkt sporten het beste als ik stress voel. Ik sport eigenlijk best veel en voel me niet prettig als het een keertje niet kan.

Mij werkt sporten het beste als ik stress voel. Ik sport eigenlijk best veel en voel me niet prettig als het een keertje niet kan.
Gast - Saskia op maandag 09 januari 2017 19:25

Even een potje flink huilen.

Even een potje flink huilen.
Gast - mark85 op maandag 09 januari 2017 21:10

Ik heb ook wel eens last van stress, maar ik heb dan zoveel last van spanningen dat ik er misselijk van wordt, ik zou dan het liefst naar huis willen, (de situatie ontvluchten) maar dat gaat dan meestal niet. Oefeningen helpen bij mij ook niet echt, ik probeer met mijn ademhaling de controle terug te krijgen. Meestal lukt dat aardig maar liever ben ik die stress-situaties voor, maar dat vind ik nog lastig om dat punt te bepalen. Ik ervaar meestal de meeste stress omdat ik tegen een situatie op zie. Net als vanmorgen had ik een nieuwjaarsontbijt met een training in groepsverband er achteraan. Ik begon daar zaterdag al tegen op te zien, en hoe dichterbij het komt hoe erger het wordt.

Ik heb ook wel eens last van stress, maar ik heb dan zoveel last van spanningen dat ik er misselijk van wordt, ik zou dan het liefst naar huis willen, (de situatie ontvluchten) maar dat gaat dan meestal niet. Oefeningen helpen bij mij ook niet echt, ik probeer met mijn ademhaling de controle terug te krijgen. Meestal lukt dat aardig maar liever ben ik die stress-situaties voor, maar dat vind ik nog lastig om dat punt te bepalen. Ik ervaar meestal de meeste stress omdat ik tegen een situatie op zie. Net als vanmorgen had ik een nieuwjaarsontbijt met een training in groepsverband er achteraan. Ik begon daar zaterdag al tegen op te zien, en hoe dichterbij het komt hoe erger het wordt.
Gast - Roling op dinsdag 10 januari 2017 03:30

Beste Ineke

Dank voor al je energie en advies.
Als ik te veel op mijn boordje schep/ heb, krijg ik zware migraine met overgeven. Totaal verlamd lig ik in mijn bed tegen te spartelen -niet accepteren dat ik weer migraine heb. De grote beren op de weg krijg ik niet meer weg ... blijf maar malen zie geen uitweg- mezelf dus vergiftigen wat zich uit in de groote stop voor mij MIGRAINE. 2017 zonder migraine fluitend door het leven JA DAT WIL IK.

Beste Ineke Dank voor al je energie en advies. Als ik te veel op mijn boordje schep/ heb, krijg ik zware migraine met overgeven. Totaal verlamd lig ik in mijn bed tegen te spartelen -niet accepteren dat ik weer migraine heb. De grote beren op de weg krijg ik niet meer weg ... blijf maar malen zie geen uitweg- mezelf dus vergiftigen wat zich uit in de groote stop voor mij MIGRAINE. 2017 zonder migraine fluitend door het leven JA DAT WIL IK.
Gast - Dimfke op dinsdag 10 januari 2017 08:15

Ik ga dingen doen die ik niet wil, en niet mag omdat ik diabetes heb: Snoepen, heel veel snoepen, ik zit dan in een cirkeltje waarin ik niet uit kom. Daarna word ik heel verdrietig en heel boos. Ik heb nu wel een beter alternatief gevonden voor de stress, 10km. lopen over de heide, maar helaas gaat dat niet altijd. Maar je hoofd laten luchten in de buitenlucht is wel een prima medicijn. Ik zou willen dat ik iedere dag in de gelegenheid was om zo mijn hoofd te luchten!!

Ik ga dingen doen die ik niet wil, en niet mag omdat ik diabetes heb: Snoepen, heel veel snoepen, ik zit dan in een cirkeltje waarin ik niet uit kom. Daarna word ik heel verdrietig en heel boos. Ik heb nu wel een beter alternatief gevonden voor de stress, 10km. lopen over de heide, maar helaas gaat dat niet altijd. Maar je hoofd laten luchten in de buitenlucht is wel een prima medicijn. Ik zou willen dat ik iedere dag in de gelegenheid was om zo mijn hoofd te luchten!!
Gast - Rein Gerritsen op dinsdag 10 januari 2017 20:33

Hallo Ineke, bij veel prikkelingen op mijn werk ga ik soms naar het toilet om op adem te komen. Sinds een tijdje heb ik een bril ( -0,5) en ik merk als ik die opzet dat er minder prikkelingen binnenkomen, dus af en toe zet ik die op?. Groetjes Rein

Hallo Ineke, bij veel prikkelingen op mijn werk ga ik soms naar het toilet om op adem te komen. Sinds een tijdje heb ik een bril ( -0,5) en ik merk als ik die opzet dat er minder prikkelingen binnenkomen, dus af en toe zet ik die op?. Groetjes Rein
Gast - Clien op woensdag 11 januari 2017 16:26

Alle klachten zijn me bekend en lastig. Yoga brengt rust, vooral een goede ademhaling en sommige YouTube filmpjes met ASMR.

Alle klachten zijn me bekend en lastig. Yoga brengt rust, vooral een goede ademhaling en sommige YouTube filmpjes met ASMR.
Ineke Snelleman op donderdag 12 januari 2017 06:50

Elke HSPer heeft een andere manier van stress verwerken, mooi om dat hier te lezen in de diverse reacties. Soms ga je inderdaad dingen doen die beter niet kunnen en weet je wel wat er anders had gekund. Prikkelingen zorgen er niet altijd voor dat je doet wat goed voor je is. Vaak omdat ze veel bij je oproepen en er dus ook op emotioneel gebied wat aan de hand is.

Elke HSPer heeft een andere manier van stress verwerken, mooi om dat hier te lezen in de diverse reacties. Soms ga je inderdaad dingen doen die beter niet kunnen en weet je wel wat er anders had gekund. Prikkelingen zorgen er niet altijd voor dat je doet wat goed voor je is. Vaak omdat ze veel bij je oproepen en er dus ook op emotioneel gebied wat aan de hand is.
Gast - Dimfke op donderdag 12 januari 2017 08:59

Heeft iemand ervaring met HSP en gestoord eet/snoepgedrag!!! Of weet iemand of daar workshops in zijn te volgen, of misschien iets voor jouw Ineke?

Heeft iemand ervaring met HSP en gestoord eet/snoepgedrag!!! Of weet iemand of daar workshops in zijn te volgen, of misschien iets voor jouw Ineke?
Ineke Snelleman op donderdag 12 januari 2017 13:03

Veel eten kan te maken hebben met stress, HSPers zijn gevoelig voor alles wat een verslaving kan worden. De prikkels met het eten of het roken of de alcohol enz. te baas willen worden. Belangrijk is om dan te kijken naar de stressfactoren, leren omgaan hiermee en leren omgaan met de vele prikkels. Soms kan je de prikkels nog niet te baas omdat er nog te veel pijn uit het verleden zit.
Dimfke: je kan eens googlen op calorieën met voelsprieten, is een boek en een website van Vanessa. Zij heeft ervaringen met eetstoornissen.

Veel eten kan te maken hebben met stress, HSPers zijn gevoelig voor alles wat een verslaving kan worden. De prikkels met het eten of het roken of de alcohol enz. te baas willen worden. Belangrijk is om dan te kijken naar de stressfactoren, leren omgaan hiermee en leren omgaan met de vele prikkels. Soms kan je de prikkels nog niet te baas omdat er nog te veel pijn uit het verleden zit. Dimfke: je kan eens googlen op calorieën met voelsprieten, is een boek en een website van Vanessa. Zij heeft ervaringen met eetstoornissen.
Gast - Vanessa op dinsdag 21 februari 2017 21:58

Lief dat je aan me denkt Ineke. Groeten Vanessa

Lief dat je aan me denkt Ineke. Groeten Vanessa
Gast - Klaartje op donderdag 12 januari 2017 13:06

Ik kan helemaal niet tegen stress, ik ga dan alleen maar huilen maar helpt het helemaal niet, voel me alleen maar rotter erdoor.

Ik kan helemaal niet tegen stress, ik ga dan alleen maar huilen maar helpt het helemaal niet, voel me alleen maar rotter erdoor.
Gast - Hans op vrijdag 13 januari 2017 21:41

Bij mij helpt sporten en soms ook een potje janken.

Bij mij helpt sporten en soms ook een potje janken.
Gast - Thea op dinsdag 17 januari 2017 13:01

IK ben hierin al structureel té ver over mijn grenzen gegaan, heb niet naar mijn lichaam geluisterd en zit nu al jaaaaren met chronische vermoeidheid én -pijn(fibromyalgie).
Ik vind maar niet mijn balans tussen inspanning en ontspanning, mede daar ik alleen ben en woon, teveel wil en te graag onder de mensen ben.
En mijn hooggevoeligheid nooit begrepen heb, dus zaak om daar goed mee leren om te gaan en mezelf niet constant vanalles opleggen en rust vinden in mezelf!
Blijft moeilijk Ineke!!

IK ben hierin al structureel té ver over mijn grenzen gegaan, heb niet naar mijn lichaam geluisterd en zit nu al jaaaaren met chronische vermoeidheid én -pijn(fibromyalgie). Ik vind maar niet mijn balans tussen inspanning en ontspanning, mede daar ik alleen ben en woon, teveel wil en te graag onder de mensen ben. En mijn hooggevoeligheid nooit begrepen heb, dus zaak om daar goed mee leren om te gaan en mezelf niet constant vanalles opleggen en rust vinden in mezelf! Blijft moeilijk Ineke!!
Ineke Snelleman op dinsdag 17 januari 2017 19:33

Balans vinden is ook balanceren

Balans vinden is ook balanceren ;)
Gast
maandag 21 mei 2018

Klik hieronder ter voorkoming van spam