8 tips voor stoppen met piekeren

8 tips voor stoppen met piekeren

Hooggevoelige mensen hebben vaak last van onrust in hun hoofd. Het hoofd zit vol met gedachten: doe ik het wel goed, wat moet ik morgen gaan doen, hoe denken de mensen over mij. Een dag zit zo vol met gepieker over van alles en nog wat.

Zo stop je het gepieker

Hieronder lees je 8 tips om je hoofd wat rustiger te krijgen, om wat uit het gepieker te komen. Jij als gevoelig mens bent het waard om die rust te ervaren. Geef vooral aandacht aan tip 7 en tip 8.

1. Bewegen, alle soorten beweging is goed

Beweeg als het even kan ook in de buitenlucht. Als je beweegt heeft je hoofd geen tijd om na te denken, om te piekeren. Een ander groot voordeel van bewegen is dat je allerlei stofjes aanmaakt die je een goed gevoel kunnen geven.

2.Doe wat je doet met aandacht 

En wees ook maar met één iets tegelijk bezig. Mensen zijn er niet op gemaakt om meerdere dingen tegelijk te doen, ook de vrouwen niet. Zodra je je bezighoudt met meerdere zaken tegelijk, gaat je hoofd zich bezighouden met bedenken hoe je dit het beste te opgelost kan worden.

3. Ga iets doen wat je leuk vind

Als je iets doet wat je leuk vind ben je voornamelijk daar mee bezig. En onthoud dat je ook mag genieten van wat je leuk vind. Gun het jezelf om iets te doen waar jij je prettig bij voelt, je hoofd is je ook dankbaar en heeft geen ruimte voor gepieker.

4.Ruim rommel op

Rust in het huis is rust in je hoofd. Kijk eens wat voor overbodige spullen je hebt, geeft ze weg of verkoop ze. Nog een voordeel: een hooggevoelig mens heeft veel baat bij zo weinig mogelijk spullen in huis.

5.Bezig zijn met je handen

Als je met je handen iets doet wordt het hoofd als vanzelf leger. Veel mensen maken ook kleine tekeningetjes als ze bezig zijn met luisteren tijdens de studie of tijdens een telefoongesprek. Het geeft als vanzelf meer aandacht en je schijnt wat je hebt gehoord ook beter te kunnen onthouden. Je zou handwerken, tekenen, tuinieren ook kunnen zien als iets wat je heel meditatief kunt doen en zo je hoofd tot rust brengt.

6. Neem op tijd rust

Een hooggevoelig mens heeft rust nodig, vertel de mensen om je heen dat dit echt heel belangrijk voor je is. Niet elk mens heeft in de gaten dat jij dit nodig hebt, je zult zien dat ze je dit best willen gunnen. Een rustig mens heeft vaak ook een hoofd dat zich niet met piekeren en denken bezig houdt.

7. Maak je geen zorgen over hoe anderen over je denken

Je mag stoppen met piekeren over hoe mensen over je denken. Je mag ophouden met piekeren of je wel goed genoeg bent. Je bent goed zoals je bent, je mag er zijn. Je mag stoppen met piekeren over of je het goed genoeg hebt gedaan voor de mensen om je heen. Onthoud: je kunt het nooit iedereen naar de zin maken.

8. Zorg heel goed voor jezelf

Als je goed voor jezelf zorgt, maak je je minder zorgen over wat anderen van je verwachten. Je bent namelijk bezig met de belangrijkste persoon in je leven: jijzelf. Dat is echt niet egoïstisch, dat is realistisch. Als je goed voor jezelf zorgt, kan je er ook voor een ander zijn.

“Piekeren is net als schommelen. Je bent wel bezig maar je komt niet van je plaats.” (Dr. Phil)

Labyrint, doolhof en hulp bij HSP
Ont-moeten
 

Reacties

Nog geen reacties
Gast
zondag 20 mei 2018

Klik hieronder ter voorkoming van spam