Meteen naar reacties

Ben jij een piekeraar? Als je piekert is het lastig om je gedachten stop te zetten. Vaak piekeren mensen als ze zich zorgen maken over iets. Het is helemaal niet erg als je af toe piekert, als het teveel wordt kan het gepieker echter stress, somberheid en/of een depressie opleveren. Ook kan je door het vele denken vaak niet meer lekker slapen. Soms liggen mensen zelf nachten lang wakker omdat het in het hoofd maar door blijft gaan.

Piekeren en onzekere tijden

Als je in een onzekere tijd zit kan dit heel stressvol zijn, als je iets nieuws gaat doen kan dit heel onzeker voor je zijn, als je iets spannends gaat doen kan dit angstig zijn. De gevoelens van stress, onzekerheid en angst wil je graag de baas worden. Elke mens wil zichzelf nu eenmaal veilig en vertrouwd voelen. Om dit te bereiken ga je bedenken hoe je dit kunt bereiken, je wilt een oplossing om jezelf weer prettig te kunnen voelen.

Al het denken en malen brengt je echter niet tot een oplossinga en je voelt je alleen maar nog onzekerder door dit gepieker.

Hoogsensitief en piekeren

Mensen die gevoeliger zijn dan anderen, kunnen echte piekereraars zijn. Ik ken veel mensen met HSP die maar door blijven malen over van alles en nog wat.

Herken jij het dat je graag wilt dat het leven anders wordt, dat je weer positief en blij kunt zijn? Herken jij het dan ook dat je om dit te bereiken je gedachten maar laat malen?

Aan sommige zaken kun je niets veranderen, hoe vaak en hoe lang je er ook over na blijft denken. Kan je dan toch iets aan al het gepieker doen? Gelukkig wel, denken kan je niet stoppen, je kunt wel leren om te kiezen waaraan je wilt denken, leren om te stoppen met piekeren.

Zes tips voor piekeraars

Schrijf je gedachten van je af

Als je schrijft denk je wel, je bent echter ook heel fysiek bezig. Doordat je bezig bent pieker je als vanzelf minder. Als je schrijft komt er soms zomaar een oplossing. Wat je hebt opgeschreven kan je ook weer wegleggen en uit je hoofd zetten. Je hoeft niet te blijven malen als je wilt kan je hetgeen je hebt opgeschreven weer even teruglezen. Als je dan zo terugleest zie je misschien opeens iets wat jou kan helpen bij het probleem wat je hebt.

Bewegen

Het is echt waar dat je door middel van bewegen minder nadenkt. Hoe inspannender de beweging is hoe effectiever. Bewegen in de buitenlucht is nog beter om te stoppen. De buitenlucht zelf is als helend voor je en je kunt je richten op alles wat je buiten ziet in plaats van te denken aan je probleem.

Ga bewust iets anders doen

Als je in de gaten krijgt dat je aan het piekeren bent, doe dan bewust iets anders. Je kunt een kop thee gaan zetten, gaan stofzuigen, iemand opbellen….hierdoor doorbreek je de gedachten die je hebt.

Richt je gedachten op iets anders

Denk aan iets wat je leuk vind, de leuke wandeling met een vriend(in), het fijne bezoek aan een museum….

Het elastiekje

Doe een loszittend elastiekje om je pols, elke keer dat je in de gaten hebt dan piekert trek je aan dit elastiekje. Je helpt jezelf hierdoor om in de gaten te krijgen hoe vaak je piekert. Wees lief voor jezelf als je ontdekt dat wel heel vaak het peinzen en piekeren bent, je bent aan het leren om je gedachten op iets anders te richten.

Praat over je zorgen

Praten over alles waar je jezelf druk over maakt, waar je angstig voor bent, waar je zorgen over hebt. Het is heel goed om iemand deelgenoot te maken van je problemen, misschien heeft die ander een hele andere kijk op iets. Die andere persoon kijkt meer vanaf een afstand naar jouw probleem zodat hij/zij een frisse kijk heeft. Door praten kom je misschien wel tot een bevredigende oplossing, door praten kan je vertrouwen krijgen dat het allemaal wel goed kan komen.

“Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren”


Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer op deze blog

vrijdag 30 oktober 2020 13:35
199 Woorden over