3 manieren om innerlijke rust te ervaren

3 manieren om innerlijke rust te ervaren

Een HSPer kan erg onrustig worden door geluiden om hem of haar heen. Heb jij dit ook?

Vaak hoor ik deze verzuchting: was er maar een heel rustige plek, of was er maar gewoon meer rust in mijn omgeving.

Onder de hoogsensitieve mensen is er een groot verlangen naar het ervaren van rust en stilte. Hoe kan je nu het beste omgaan met alle afleiding en geluiden rondom je?

Meer innerlijke rust ervaren

Als ik de onrustig wordt van de geluiden om me heen, als ik ze niet goed van me af kan zetten komt dit vaak omdat er in mij op dat moment een onrust heerst. Zodra ik me dan weer focus op de rust die er van nature in mijn huist, verdwijnen de geluiden naar de achtergrond. De geluiden worden dan onderdeel van het geheel, net alsof ze er gewoon bijhoren. Op die manier vallen ze veel minder op.

Natuurlijk zijn er geluiden waarbij het minder gemakkelijk gaat, daar kan ik dan soms best chagrijnig van worden. Ik houd niet van hele harde boem muziek, die dreunt bij me op een bepaalde manier door. Als mijn partner muziek aanzet met deze dreun, vraag ik hem of hij dat alsjeblieft uit wil zetten. Gelukkig doet hij dat dan ook.

3 manieren om innerlijke rust te ervaren

1. Je op iets anders focussen dan het vervelende geluid. Je kunt bijvoorbeeld muziek opzetten die je zelf heel prettig vindt of je gaat iets doen wat je fijn vindt. Je kunt een mooi gesprek met iemand beginnen of iets creatiefs gaan doen. Je pakt even iets te drinken, zet een kop koffie of thee.

Je gaat dus bewust iets anders doen zodat je daar mee bezig bent en niet meer met luisteren naar het geluid. Ik weet nog heel goed dat ik als kind helemaal van de wereld kon zijn als ik een boek las. Dan konden ze bij wijze van spreke een kanon naast me afschieten en had ik nog doorgelezen.

2. Je gaat de stilte in jezelf opzoeken. Van nature heeft elk mens een stil plekje in zichzelf. Een plek waar rust en vrede heerst. Hoe vaker je dit plekje bezoekt, hoe beter je het gaat herkennen. De eerste keer zoek je hem op als het rustig is om je heen zodat je precies weet hoe het plekje voor jou voelt, hoe het er misschien uitziet. Soms kan je een echt innerlijk beeld van dit plekje hebben, bijvoorbeeld een mooie plek in de natuur.

3. Je zegt tegen jezelf: als ik last heb van onrust buiten mij, is er nog geen rust in mij. Hiermee zorg je ervoor dat je zelf verantwoording neemt voor je gevoelens, dat je de oorzaak van jouw onrust niet buiten jezelf gaat zoeken.

Er is nog veel meer mogelijk

Er zijn natuurlijk nog veel meer manieren, je kunt bijvoorbeeld ook allerlei cursussen gaan volgen: yoga of mindfulness zijn er een paar. In deze cursussen leren ze je ook om meer rust in jezelf te kunnen ervaren.

Je mag ook bij mij in begeleiding komen zodat we samen kunnen onderzoeken waar jouw onrust vandaan komt. Als je weet waar de basis van je onrust is ontstaan kan je daar namelijk heel veel profijt van hebben.

“Wanneer men de rust niet in zichzelve vindt, is het nodeloze moeite haar elders te zoeken.” (Francois de la Rochefoucauld)

Heb jij manieren om rust te vinden, zet ze gerust onder deze blog neer ik lees ze graag.

Zo krijg je wat je wenst
Een hoogsensitief mens is echt anders
 

Reacties 5

Gast - Rein Gerritsen op dinsdag 20 juni 2017 10:27

Hallo Ineke,
vorige week had ik moeite om naar mensen toe te gaan die lawaai maakte, toch wel bang voor de reactie.
Maar jij zei, " je kunt het toch gewoon vragen, om de muziek zachter te zetten"! , heb ik dat ook gedaan.
Toen ik het vroeg deden ze het ook gelijk en vroegen zelfs of het zo goed was. Dat was voor mij een opluchting, en nu ik daar op terugkijk, zijn het de gedachten van tevoren over die situatie die eigenlijk de spanning veroorzaken. De werkelijkheid gaat eigenlijk vanzelf!
Nog bedankt daarvoor! ?

Hallo Ineke, vorige week had ik moeite om naar mensen toe te gaan die lawaai maakte, toch wel bang voor de reactie. Maar jij zei, " je kunt het toch gewoon vragen, om de muziek zachter te zetten"! , heb ik dat ook gedaan. Toen ik het vroeg deden ze het ook gelijk en vroegen zelfs of het zo goed was. Dat was voor mij een opluchting, en nu ik daar op terugkijk, zijn het de gedachten van tevoren over die situatie die eigenlijk de spanning veroorzaken. De werkelijkheid gaat eigenlijk vanzelf! Nog bedankt daarvoor! ?
Ineke Snelleman op donderdag 22 juni 2017 13:19

Wat goed van je Rein

Wat goed van je Rein
Gast - Natasja op woensdag 21 juni 2017 11:45

Ik was erg schrikachtig bij ieder hard geluid.
Verkrampte helemaal daardoor, stopte mijn vingers in mijn oren of liep er van weg.
Ik stoorde me eraan en kon maar moeilijk accepteren dat er zoveel herrie was.
Waarom had ik er zoveel last van en kon ik er niet tegen.
Ik ging op zoek naar wat ik er aan kon doen.
Oordoppen natuurlijk om het geluid te verzachten wat handig kon zijn.
Ook letten op wanneer het genoeg was voor mij om niet vol te raken.
Ik kon geluiden ook moeilijker verdragen als ik slecht had geslapen, moe was
of als het even minder ging.
Ik zet er de rem op voor mezelf, neem rust zodat ik de dagelijkse geluiden
beter aan kan.
Meditatie en met Mindfullness bezig zijn helpen mij daarbij.

Ik was erg schrikachtig bij ieder hard geluid. Verkrampte helemaal daardoor, stopte mijn vingers in mijn oren of liep er van weg. Ik stoorde me eraan en kon maar moeilijk accepteren dat er zoveel herrie was. Waarom had ik er zoveel last van en kon ik er niet tegen. Ik ging op zoek naar wat ik er aan kon doen. Oordoppen natuurlijk om het geluid te verzachten wat handig kon zijn. Ook letten op wanneer het genoeg was voor mij om niet vol te raken. Ik kon geluiden ook moeilijker verdragen als ik slecht had geslapen, moe was of als het even minder ging. Ik zet er de rem op voor mezelf, neem rust zodat ik de dagelijkse geluiden beter aan kan. Meditatie en met Mindfullness bezig zijn helpen mij daarbij.
Ineke Snelleman op donderdag 22 juni 2017 13:20

Je hebt een hele zoektocht achter de rug. Gelukkig heb je al veel gevonden wat jou kan helpen. Dank voor het delen

Je hebt een hele zoektocht achter de rug. Gelukkig heb je al veel gevonden wat jou kan helpen. Dank voor het delen
Gast - Hans op vrijdag 23 juni 2017 08:07

Innerlijke rust hele goeie is dat. Ik wordt heel onrustig van mensen die schreeuwen, buren die lawaai maken,asociale mensen etc
Heel rustig kan ik dan worden van opgaan in een boek. Een leuk tv programma. De natuur in gaan.Dat geeft dan weer wat rust.

Innerlijke rust hele goeie is dat. Ik wordt heel onrustig van mensen die schreeuwen, buren die lawaai maken,asociale mensen etc Heel rustig kan ik dan worden van opgaan in een boek. Een leuk tv programma. De natuur in gaan.Dat geeft dan weer wat rust.
Gast
woensdag 26 september 2018