11 tips om je prikkels op een natuurlijke manier de baas te worden als HSPer

11 tips om je prikkels op een natuurlijke manier de baas te worden als HSPer

Een hoogsensitief mens kan van teveel prikkels behoorlijk gestrest raken. De hersenen van HSPers kunnen prikkels niet goed verwerken, je krijgt dan last van overstimulatie. Overgestimuleerd betekend niet dat je spanningen niet aan zou kunnen. Een HSPer kan een dosis spanning best aan, als de prikkels maar niet in de weg gaan zitten. Bijvoorbeeld: je kunt op je werk naar een deadline toe werken, als je dit op een rustige of veilige plek kan doen.

Een hooggevoelig mens die bij de huisarts komt omdat de prikkels teveel worden en er daardoor stressklachten komen, krijgt vaak medicatie toegeschreven. Die medicatie kan best helpen, je wordt rustiger en de prikkels zijn ineens niet zo heftig meer. Het nadeel van dit soort medicatie is dat het ook verslavend kan werken en dat je er soms meer van nodig hebt om rustig te blijven.

Ik ben geen dokter, ik kan dus niet beoordelen of iemand echt medicijnen nodig heeft. Wel zie ik om me heen dat ook anders kan, dat er voor meer mogelijkheden zijn dan medicijnen alleen om rustiger te worden.

Als je al heel veel prikkels hebt opgedaan, kan een medicijn trouwens zorgen voor een adempauze, even tot rust komen zodat je kan kijken wat er nog meer voor je mogelijk is. Ik ben zeker niet anti medicijn, ik ben voor het kijken naar meer mogelijkheden.

Voordat de prikkels te veel worden kan je het volgende eens in overweging nemen.

Elf tips

Hieronder vind je een elftal tips die ik voor je heb verzameld. Natuurlijk is er nog veel meer dat jou kan helpen bij het omgaan met je prikkels.

Een

Kijk eens hoe het met je voeding is gesteld, er zitten natuurlijke rustgevers in veel voedingsmiddelen. Waar je dit het meeste in tegenkomt zijn de verse voedingsmiddelen, deze komen dus niet uit een potje of zakje.

Twee

Eet chocolade, dit tovert misschien een grote glimlach op je gezicht. Chocolade verlaagt de bloeddruk en het is een antioxidant. Bij chocolade moet je wel de meest pure vorm nemen, het liefst met een gehalte boven de 80% cacao. Suiker is namelijk een voedingsstof die er juist voor zorgt dat je jezelf geprikkeld kan voelen. Je hebt van chocola ook maar weinig nodig, een lekker stukje bij de thee of koffie is al voldoende.

Drie

Eet zo weinig mogelijk toegevoegde suiker. Toegevoegde suiker zit bijna overal in, niet alleen in koekjes en snoepjes. In veel voedingsmiddelen wordt suiker toegevoegd, ook als je het niet verwacht. Kijk maar eens op het etiket van eiersalade bijvoorbeeld. Tegenwoordig is zelfs de overheid ervan doordrongen dat er iets gedaan moet worden aan het vele toevoegen van suiker aan de voeding. Het beste is om zoveel mogelijk zelf te maken van verse producten, zo zorg je ervoor dat er niet teveel suiker en ook niet teveel zout in je voedsel komt.

Vier

Eet genoeg vitamine C, dat betekend veel fruit en groente eten. De optimale hoeveelheid is 1 tot 3 gram per dag, dit is niet gemakkelijk uit voeding te halen, daarom is het soms nodig om dit aan te vullen met een supplement.

Vijf

Thee drinken, groene thee is heel geschikt. Er zijn ook hele lekkere kruidentheeën die je laten ontspannen, denk bijvoorbeeld aan kamille en lavendel. Je kunt in de winkel ook kruidenmelanges kopen die speciaal gemaakt zijn voor rustmomenten.

Zes

Magnesium is een belangrijk mineraal voor de bloeddruk, ook bij spierkrampen werkt dit mineraal goed. Magnesium zit onder andere veel in bananen en avocado. Ook noten en volkoren granen bevatten magnesium.

Zeven

Vitamine B, bij angst, stress en depressie is er vaak een vitamine B tekort. Let erop dat je niet zomaar veel B supplementen gaat slikken. Een teveel aan vitamine B6 kan juist weer averecht werken. Een volwassen mens heeft 1,5 miligram vitamine B6 nodig. Je kunt beter fruit, groenten, noten, volkorenproducten en/of bonen eten. Deze bevatten veel vitamine B. 

Acht

Omega 3 vetzuren zijn heel belangrijk,  het beschermt je hersenen. Omega 3 is te vinden in vette vis. De plantaardige vorm zit  onder andere in walnoten en lijnzaadolie. Ook avocado is een goede bron van omega 3 vetzuren. Wist je trouwens al dat het gezond is om vetten te consumeren? Alles met mate natuurlijk, op zijn tijd natuurlijke vetten in de vorm van noten en/of avocado is heel gezond voor je.

Negen

Ga vooral zo vaak mogelijk even wandelen in de buitenlucht, zeker als de zon schijnt. Luister naar muziek die je mooi vind, ga lekker dansen. Doe iets waar jij blij en rustig van wordt en geniet ervan.

Tien

Zorg voor voldoende slaap en rust. Trek je even terug op momenten dat je voelt dat de prikkels te veel worden. Was je handen en/of ga even naar het toilet.

Elf

Knuffelen, dit zorgt ervoor dat er een hormoon vrijkomt die een geluksgevoel geeft. Een goede reden om je partner, je kind of je vriend(in) even lekker vast te pakken. Heb je echt niemand om mee te knuffelen is een huisdier ook heerlijk om vast te pakken. Je kunt je ook laten masseren. En vergeet seks niet, ook dit kan voor een heerlijk ontspannen gevoel zorgen.

Tot slot

Natuurlijk weet je dokter dit ook allemaal, alleen hij/zij heeft vaak geleerd om terug te vallen op medicatie. En dan mag jij aan je huisarts vragen of die medicatie echt heel erg nodig zijn voor jou of dat je ook iets anders kan overwegen. Leg vooral uit dat je HSPer bent en op medicatie heftig kan reageren en of hij/zij daar samen met jou naar wilt kijken.

“De beste doktoren ter wereld zijn Dokter Matig, Dokter Rustig, en Dokter Vrolijk.” (Jonathan Swift)

Wat gebruik jij om je prikkels te baas te worden?

Ben jij een zwijgende of een pratende HSPer?
Een hoogsensitief mens is creatief
 

Reacties 10

Gast - Ans op maandag 20 februari 2017 08:00

Ik probeer zo gezond mogelijk te eten en als ik het te druk krijg, gestrest ga voelen neem ik soms valeriaan.

Ik probeer zo gezond mogelijk te eten en als ik het te druk krijg, gestrest ga voelen neem ik soms valeriaan.
Ineke Snelleman op dinsdag 21 februari 2017 09:37

Goed dat je al gezond eet, ook de valeriaan niet teveel nemen hoor Ans. Lekker voor jezelf blijven zorgen.

Goed dat je al gezond eet, ook de valeriaan niet teveel nemen hoor Ans. Lekker voor jezelf blijven zorgen.
Gast - Hans op maandag 20 februari 2017 20:50

Ik ga vaak joggen dat geeft ontspanning. Tv kijken , Of ontspanningsoefeningen doen

Ik ga vaak joggen dat geeft ontspanning. Tv kijken , Of ontspanningsoefeningen doen
Ineke Snelleman op dinsdag 21 februari 2017 09:38

Bij joggen komen er ook allemaal geluksstofjes vrij, een hele goede bezigheid zeker als je het in de natuur doet.

Bij joggen komen er ook allemaal geluksstofjes vrij, een hele goede bezigheid zeker als je het in de natuur doet.
Gast - Rein op maandag 20 februari 2017 23:43

Hoi, dat is toevallig!
Vandaag was het vermoeiend, ik zit op de bus, waarschijnlijk ben ik erg moe omdat het een saaie lijn was, dus even een half uurtje in bed gedoken. Verder als ik niet heel erg moe ben zit ik ff op de bank. Ik kook regelmatig zelf en dan maak ik indische curries met rijst of rode linzen, lekker en gezond. Van chocolade 80 procent cacao dat wist ik nog niet, bedankt voor deze tip.

Hoi, dat is toevallig! Vandaag was het vermoeiend, ik zit op de bus, waarschijnlijk ben ik erg moe omdat het een saaie lijn was, dus even een half uurtje in bed gedoken. Verder als ik niet heel erg moe ben zit ik ff op de bank. Ik kook regelmatig zelf en dan maak ik indische curries met rijst of rode linzen, lekker en gezond. Van chocolade 80 procent cacao dat wist ik nog niet, bedankt voor deze tip.
Gast
donderdag 19 juli 2018