1-tip-bij-jezelf-blijven-hsp-hooggevoelig-hoogsensitief

Als hoogsensitief mens vind je het niet altijd gemakkelijk om bij jezelf te blijven. Door je prikkelgevoeligheid krijgen de prikkels uit de omgeving meer aandacht dan ze verdienen.

Vaak hoor ik mensen verzuchten: vertel me toch hoe blijf ik nu bij mezelf.

Bij jezelf blijven als HSPer

Bij jezelf blijven is echt te leren, ik weet zeker dat het je gaat lukken.

Jezelf gaan kennen 

Bij jezelf blijven, je leert het door jezelf te leren kennen. Je gaat dan ontdekken wat nu wel en wat nu niet bij jou hoort. Hoe beter je weet wie je zelf bent, hoe beter je kunt omgaan met alle prikkels die er in je omgeving aanwezig zijn.

Emoties

Als hoogsensitief mens ben je ook gevoelig voor de emoties van anderen. De emoties van anderen kan je ook als een prikkel zien die naar je toe komt. Het is dan voor een HSPer niet altijd gemakkelijk om het onderscheid te maken tussen wat nu wel en niet bij je hoort.

Ook in het onderscheiden van emoties is het belangrijk dat je weet wie jij zelf bent. Het is belangrijk om te weten wat een emotie met jou doet. Hoe het komt dat jij bijvoorbeeld heel erg geraakt wordt door verdriet of angst.

Tip

Besteed veel aandacht aan jezelf, zo ga je jezelf leren kennen.

Oefening

Neem de tijd om eens rustig te zitten op een plek die voor jou aangenaam is. Zet alles uit wat af kan leiden zoals radio of televisie. Zorg dat je op dit moment alleen bent of vraag aan de mensen om je heen of ze even niet willen storen.

Benoem nu alles wat je voelt en benoem alles wat jou opvalt van je zelf. Je zegt bijvoorbeeld: “ik voel dat ik op een stoel zit” of “ik merk dat ik het warm heb”. Je kunt ook emoties benoemen die je bij jezelf opmerkt: “ik merk dat ik verdrietig word” of “ik voel dat ik heel blij ben”.

Door op deze manier met jezelf bezig te zijn, ben je echt met je aandacht bij jezelf. Als HSPer ben je al genoeg met je aandacht bij anderen. Je hebt het echt nodig om je aandacht ook op jezelf te richten.

Workshop

Wil je nog beter leren om bij jezelf te blijven? Ik geef regelmatig een workshop die jou helpt in het omgaan met je hoogsensitiviteit en hooggevoeligheid. Meer informatie over de workshop.

Ik nodig je uit om de informatie over de workshop te lezen. Mocht je mee willen doen, ben je natuurlijk heel erg welkom.

“Wees meester en vormgever van jezelf.” (Friedrich Nietzsche)

Heb jij ook een tip om bij jezelf te blijven?


Reacties

Er zijn 4 reacties op deze blog.

Ellen op woensdag 08 november 2017 11:27
Ik vind het fijn om te tekenen en zo bij mezelf te blijven. Als ik teken denk ik helemaal nergens anders meer aan.
Ineke Snelleman op zaterdag 11 november 2017 12:43
Dat is idd een hele goede om bij jezelf te blijven Ellen
Natasja op vrijdag 10 november 2017 12:43
Als er veel prikkels om me heen zijn probeer ik stil te staan bij wat het met me doet. Wat voel ik en wat gaat er door me heen. Ik concentreer me daar op, weet wanneer het genoeg is voor mij en handel er naar. Dan kom ik meer bij mezelf terug.
Ineke Snelleman op zaterdag 11 november 2017 12:46
Dat is inderdaad een hele goede manier Natasja. Gewoon op jezelf concentreren, dan blijf je als vanzelf bij jezelf.

Reageer op deze blog

vrijdag 14 december 2018 13:27
499 Woorden over